Foto / Video / Reseberättelser

Reseberättelse från Vårresan 2016 av Ann-Brith Gustavsson

Reseberättelse från Gustafssons och Magnussons resa juli 2013

Berättelse från Windmill Trophy 2012 av Bengt-Eric Andersson

Reseberättelse från Gustafssons och Svärd-Niklassons resa till Pyreneérna, Barcelona och Alperna

MC-semester i Skottland 1984

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kortfattad reseberättelse från Ann-Brith och Gunnars resa i Alperna, Dolomiterna och Kroatien sommaren 2011

Vi startar vår resa 06.00 och målet i dag är - som många gånger tidigare - Oldenburg söder om Puttgarden hit är det 61 mil och en lagom dagsetapp. Nästa dag fortsätter vi vår resa på autobahn men tar av på väg 3 över Celle. Stannar till vid minnesplatsen Bergen-Belsen. Detta startade 1940 som fångläger för Sovjetiska krigsfångar och gjordes senare om till koncentrationsläger - totalt dog här 70 000 människor. Mycket tänkvärt! Nu är det riktigt varmt och vi fortsätter A7 och övernattar söder om Kassel i byn Wagenfurth vid Körle. Bra boende och vi sitter på altanen och blickar ut över dalgången med en mycket aktiv järnväg längre bort. Här transporteras allt från bilar till järnbalkar och personer man kan undra varför vi inte kan använda järnvägen mer i Sverige.

Dag 3 passerar vi Fulda, Würzburg och tar av på Romantische Strasse – stannar till i vackra staden Dinkensbühl här smakar det bra med glass vid fontänen. Vi rundar München och hittar ett hotell i Grafing för 80 EU, lite dyrt men vi serverades en bra frukostbuffe, så det fick väga upp priset. Vi vaknar till regn så det blir att ta på regnkläderna för första gången. Vi åker runt Herrenchimsee och regnet upphör. Vackert runt hela sjön och vi fortsätter Deutze Alpenstrasse en bit - nu är vi inne i Österrike och åker upp på Kitzbühel Horn. Ca 15 härliga kurvor och en underbar utsikt över serpentinvägen upp. Övernattar i Mittersill där det är byfest denna fredagkväll med härlig tyrolermusik m m.

Startar dag 4 med Stallerpasset på gränsen mellan Österrike och Italien. Passet är enkelriktat och vi fick vänta hela 40 min - under tiden han det samlas massor med mc och bilar. Vägen ner var mysigt kurvig och smal. Fortsätter härliga väg 111 längs Lesachdalen och övernattar i Maria Luggao - nu är det 29 gr varmt och vi får ett mycket bra boende med trädgård där vi kan lägga ut våra svettiga kläder på tork. Byn var en vallfärdsort för pilgrimer och har en mycket vacker kyrka.

Nästa dag ska vi ta oss ner till Kroatien och staden Novigrad där vi bokat 5 nätter för sol och bad. Åker in i Italien via Plöckenpasset – vidare passerar vi Udine och Trieste och genom Slovenien mot Kroatien där vi fick passera två gränsstationer med söliga tullare och långa köer. Det var en påfrestning i värmen – när vi kom fram visade termometern på 35 gr. Denna gång fick vi vränga kläderna till tork. Vi var verkligen nyfikna på boendet som var billigt tyckte vi 2 400 SEK för en lägenhet i 5 nätter med luftkonditionering. Den var helt enkelt jättebra -  ren och fräsch och endast 300 m till stranden. Det fanns även altan med trädgård där vi kunde äta frukost under fikonträdet.

Novigrad är en liten gammal stad med härliga, dock bergiga, stränder med klart vatten, som överallt i Kroatien. En morgon tar vi en tur med mc:n in i landet till den gamla staden Groznjan som är den minsta i landet med endast 185 innevånare och mycket smala vackra gränder och hus. Tar även en tripp till den 1 mil djupa Limfjorden (har ett svenskt namn). Den var kanske inte så märkvärdig om man varit i Norge, men här nere är det ovanligt med fjordar. Väl hemma igen är det härligt med ett uppfriskande bad.

En kväll lyxade vi till det lite och gick till restaurang Pepenero som vi fått tips om i Mariestads-tidningen. Här fick vi 10 olika rätter i små portioner och varje rätt presenterades med vad den innehöll och var råvarorna kom ifrån - av en perfekt kypare. Varje rätt var som ett konstverk i färg och form. En härlig upplevelse.

Fredag och det är dags att vända norrut efter fem varma och soliga dagar. Vi passerar åter Udine och åker tre alppass – Mauria , Antoni med 16 kurvor och Kreuzberg. Övernattar i utkanten av Cortina och somnar till åska och regn. Allmänt kan man säga att boendet i Italien är dyrare än i Tyskland och Österrike.

Vaknar till klarblå himmel och 8 gr – i dag ska vi ha en ”passåkardag” och vi åker 7 pass nämligen Falzareggo, Staulanza, Duran, Cereda, Rolle, Valles och till slut Pellegrino. Övernattar på hotell Millefiori i byn Viggo di Fassa – detta skulle nog vara för mc-åkare - men där fanns bara en förutom vi och han var svensk! Dessutom den enda svensk med mc som vi träffade på hela resan. Övriga gäster var fjällvandrare.

Startar nästa dag med passet Costalunga och Lavaze – målet är byn Cavalese där passet Manghen  börjar, även kallat ”gocartbanan” detta stämmer ganska bra och är inget för ovana - krökarna och smalheten kräver sin man. Fram mot e m kommer lätt regn och vi övernattar söder Madonna de C.

Vaknar återigen till en klarblå himmel och tar pass Magno mot pass Tonale som är mycket vackert med många skidliftar. Via pass Aprica till Berninapasset (Schweiz) där tar vi av mot Livigno ett härligt pass med en vacker och långsmal dalgång. Här i en duty free butik köper vi nog den billigaste whisky någonsin 8,30 EU för en liter Tullamore, vilken lycka för Gunnar!!! Nu öser regnet ner och det blir regnkläder på och vi passerar Ofenpasset i hällregn. Får jättefint boende i den lilla muromgärdade staden Glums med garage till mc:n och mycket god middag. Övermätta somnar vi och vaknar återigen till en härligt blå himmel. Efter en jättefin frukost - där vi kunde önska precis vad vi ville att äta – åker vi mot Merano. Hela denna dal Val Venosta kantas av äppelodlingar. Nu gäller Timmelsjoch passet 2 509 m ett helt otroligt vackert, vidsträckt, högt och kurvigt pass. Endast 5 gr när vi når toppen och här finns snö i vägkanten.  Ska nog inte åkas vid dåligt väder. Far vidare mot St Anton med Arlberg- och Flexenpassen fortsätter i Lechdalen och bor i lilla byn Elmen.

Nu har vädergudarna lämnat oss för vi vaknar till hällregn. Som tur är har vi mc:n i garage och kan i lugn och ro packa och ta på oss regnkläderna. Åker i ösregn och blåst i 30 mil till Würzburg – ganska jobbigt. Övernattar återigen söder om Kassel.

Nästa dag åker vi vidare norrut mot Oldenburg, men stannar till i den vackra korsvirkesstaden Hannen Münden. Allt löper på jättebra tills vi närmar oss Hamburg där pågår, som ofta, vägbygge och det är kö i 2,5 tim mycket jobbigt, tur att det var mulet och inte gassande sol. Passade på att handla lite på Citti i Lübeck och var framme i Oldenburg kl 19 – då smakade det bra med en kall öl och mat!!!!

Startar sista etappen i regn och kraftig blåst 14 gr genom hela Danmark – när vi kommer över sundet tittar solen fram och Sverige möter oss med värme.

Vi har åkt 546 mil, övernattat 17 nätter och åkt ca 25 alppass – inga incidenter med varken oss eller ”lilla Hondan”. Det är härligt med mc-semester!