Windmill Trophy 2012
Denna gång gick Mc Rallyt Windmill Trophy i Kaltenkirchen
Tyskland.
Windmill Trophy började år
1964 i Nederländerna. Tanken var att segrande
land skall arrangera nästa Windmill. Så har det fungerat i stort, men har inte
alltid varit så. År 2006 var Sverige
arrangör i Höganäs.
Nu går Windmill Trophy vartannat år. År 2010 var Nederländerna
arrangör i Hengelo.
Det trevliga med ett sådant Rally är
att många nationer deltar, och att många
olika motorcykel märken deltar, och
många gamla.
Denna gång var det åtta nationer, men
första gången jag deltog var det tolv och
motorcyklarna var från 1901 till 1945.
Tidigare gick tidsgränsen vid 1940.
Nu var det 221 st på
startlinjen och sjutton som fick bryta.
Äldsta cykeln som deltog var en 1901 Achilles, 500 cc Horst Klett
från Tyskland .
Pontus (son ) Körde
en Husqvarna 50 TV från 1929, och själv körde jag DKW
SB 500 Luxux
från 1937. Det är väldigt många gamla
cyklar på startlinjen. En
Neracar från år 1923, och en
trehjulig Morgan fanns också med.
Transporten ner till Kaltenkirchen gick med lastbil från Husqvarna.
Erland Lagerqvist med alla kompisar
ordnade med lån av lastbil, lastning och
transporten till Kaltenkirchen.
Totalt var det 19 motorcyklar på
flaket, 15 st lastades i Husqvarna och 4 st i
Kågeröd Skåne.
Vid framkomsten lastades alla cyklar av
med en inhyrd traktor. På lastbilen
var det två våningar
där även våra tillbehör fanns.
Sedan var det besiktning av cyklarna
och tejpning av hastighetsmätarna.
Man tejpar för att man inte skall kunna
läsa av hastighetsmätaren. Det är inga
frågor utan man kör
efter tid som gäller. Man väljer en tid 24,30 eller 36 km i
timman. De äldsta cyklarna har handicap som
kompensation. Efter banan
dyker det upp kontroller som man inte
känner till var de börjar, eller slutar.
Upplevde besiktningen som mycket lindrig !
Vi träffades även första kvällen på
kvällen och åt mat som var beställt av
Friedrich Knudsen. Det var samling för
alla svenskar, som har blivit en tradition
för oss som har åkt Windmill
flera gånger .
På lördagen kl
9.00 var det start för den första Rallyrundan som var c.a
tio mil. Skyltningen var bra
och det var uppföljning av skyltarna så man var
säker på att man åkte
rätt.
På lördags kvällen ingick det mat och
sammanfattning av rallyt i ett stort tält
vid startplatsen.
Tyvärr så fick man ingen bra
uppfattning hur det hade gått på dagen beträffande
tidskörningen.
Söndagen startade vi 9.30 och banan var
också runt tio mil.
Vi svenskar klarade oss bra för haveri.
Det är ju många gamla cyklar som är
med.
På kvällen var det prisutdelning där
Nederländerna var duktiga, men de och
Tyskland har ju flest deltagare.
Erland Lagerqvist fick mottaga ett fint pris för elegantaste ekipage.
David Janson fick pris för David Gewinnr Concours deleganse Concours De charme med sin HVA 1000.
Bo Höglund fick 3 priser
1 a placering klass 5 induviellt
1 a placering Bästa sidovagn induviellt baserad på körtid
3 :e placering fabriks/
klubb lags tävling (Husqvarna sidovagnslag) Mari-
Louise Wester, Erland Lagerqvist, Sven
Lundin och Bosse Höglund.
Sveriges A- lag blev 3a
Sveriges B-lag blev 5 a
Jan- Erik Carlsson blev 3a i klass 3
Björn Weissman fick pris för långt och
troget deltagande.
Första gången jag deltog i Windmill Trophy var år 1992 i Kaltenkirchen.
Åkte då tillsammans med DKW Gunnar och
Märta Eriksson från Uppsala,
och
vi åkte då på DKW NZ 500 årgång 1940.
Vi träffades i Lund och åkte färja från
Trelleborg till Lubeck
och fick då åka autobahn ett stycke med våra hojar innan
vi kom till Kaltenkirchen.
Det var många från Skåne som åkte på samma sätt.
Man upplevde då som nu att det var
många åskådare som var ute och följde
Rallyt.
Detta var mitt femte Windmill Trophy, Kaltenkirchen,
Höganäs, Pensberg,
Hengelo och Kaltenkirchen.
Det rally som ger mest fina minnen är Penzberg. sju mil söder Munchen.
Rallysträckningen var så fin,
Den följde delvis bergskedjan Garmich Partenkirchen.
Innan vi besökte Windmill
i Kaltenkirchen blev det först ett besök i
Nederländerna där Floriaden
fick ett besök. Där var utställare från hela världen.
En fantastisk utställning
Även ”Yesterdays”nl.
fick ett besök. Det är ett företag som specialiserat
sig på
att sälja gamla och
ovanliga motorcyklar. Där fick vi bl.a. se en repro av
världens första motorcykel som var
nybyggd i tio exemplar
Hildebrand och
Wolfmuller som byggdes i Tyskland i
slutet av 1800 talet och några stycken
såldes till Sverige. Exemplar finns i
Sverige som repro.
Mycket gamla motorcyklar fanns där till
salu. Det var mycket gamla
motorcyklar, både från Europa och Amerika. Många mycket
ovanliga.
Men det som är trevligt på dessa Rallyn
är bredden av motorcyklarna, små som
stora ,många gamla, som
fungerar mycket bra. Man måste tillägga att det är
det största europeiska Rally som finns
för gamla motorcyklar.
Vore trevligt om Sverige kunde bli
arrangör någon mer gång. Höganäs var bra
med mycket fina
omgivningar och ett bra arrangemang.
Bengt-Eric Andersson
En spänd Bengt-Eric inför starten
Depåbesök
Glada deltagare
Repro av Wolfmuller & Hildebrand, världens första tillverkade motorcykel från 1894