Windmill Trophy 2012

   

Denna gång gick Mc Rallyt Windmill Trophy i Kaltenkirchen Tyskland.

Windmill Trophy började år 1964 i Nederländerna. Tanken var att segrande

land skall arrangera nästa Windmill. Så har det fungerat i stort, men har inte

alltid varit så. År 2006 var Sverige arrangör i Höganäs. 

Nu går Windmill Trophy vartannat år. År 2010 var Nederländerna arrangör i Hengelo. 

Det trevliga med ett sådant Rally är att många nationer deltar, och att många

olika motorcykel märken deltar, och många gamla.

Denna gång var det åtta nationer, men första gången jag deltog var det tolv och

motorcyklarna var från 1901 till 1945. Tidigare gick tidsgränsen vid 1940.

Nu var det  221 st på startlinjen och sjutton som fick bryta.

Äldsta cykeln som deltog var en 1901 Achilles, 500 cc Horst Klett

från Tyskland .

Pontus (son ) Körde en Husqvarna 50 TV från 1929, och själv körde jag DKW

SB 500 Luxux från 1937.  Det är väldigt många gamla cyklar på startlinjen. En

Neracar från år 1923, och en trehjulig Morgan fanns också med.

 

Transporten ner till Kaltenkirchen gick med lastbil från Husqvarna.

Erland Lagerqvist med alla kompisar ordnade med lån av lastbil, lastning och

transporten till Kaltenkirchen.

Totalt var det 19 motorcyklar på flaket, 15 st lastades i Husqvarna och 4 st i

Kågeröd Skåne.

Vid framkomsten lastades alla cyklar av med en inhyrd traktor.  På lastbilen

var det två våningar där även våra tillbehör fanns.

Sedan var det besiktning av cyklarna och tejpning av hastighetsmätarna.

Man tejpar för att man inte skall kunna läsa av hastighetsmätaren. Det är inga

frågor utan man kör efter tid som gäller. Man väljer en tid 24,30 eller 36 km i

timman. De äldsta cyklarna har  handicap som kompensation. Efter banan

dyker det upp kontroller som man inte känner till var de börjar, eller slutar.

Upplevde besiktningen som mycket lindrig !

Vi träffades även första kvällen på kvällen och åt mat som var beställt av

Friedrich Knudsen. Det var samling för alla svenskar, som har blivit en tradition

för oss som har åkt  Windmill flera gånger .

På lördagen kl 9.00 var det start för den första Rallyrundan som var c.a

tio mil. Skyltningen var bra och det var uppföljning av skyltarna så man var

säker på att man åkte rätt.

På lördags kvällen ingick det mat och sammanfattning av rallyt i ett stort tält

vid startplatsen.

Tyvärr så fick man ingen bra uppfattning hur det hade gått på dagen beträffande

tidskörningen.

Söndagen startade vi 9.30 och banan var också runt tio mil.

Vi svenskar klarade oss bra för haveri. Det är ju många gamla cyklar som är

med.

På kvällen var det prisutdelning där Nederländerna var duktiga, men de och

Tyskland har ju flest deltagare.

Erland Lagerqvist fick mottaga ett fint pris för elegantaste ekipage.

David Janson fick pris för David Gewinnr Concours deleganse Concours  De charme med sin HVA 1000.

Bo Höglund fick 3 priser

1 a placering klass 5 induviellt

1 a placering Bästa sidovagn induviellt baserad på körtid

3 :e placering fabriks/ klubb lags tävling (Husqvarna sidovagnslag) Mari-

Louise Wester, Erland Lagerqvist, Sven Lundin och Bosse Höglund.

Sveriges A- lag blev 3a

Sveriges B-lag blev 5 a

Jan- Erik Carlsson blev 3a i klass 3

Björn Weissman fick pris för långt och troget deltagande.

 

Första gången jag deltog i Windmill Trophy var år 1992 i Kaltenkirchen.

Åkte då tillsammans med DKW Gunnar och Märta Eriksson från Uppsala,  och

vi åkte då på DKW NZ 500 årgång 1940. Vi träffades i Lund och åkte färja från

Trelleborg till Lubeck och fick då åka autobahn ett stycke med våra hojar innan

vi kom till Kaltenkirchen. Det var många från Skåne som åkte på samma sätt.

Man upplevde då som nu att det var många åskådare som var ute och följde

Rallyt.

Detta var mitt femte Windmill Trophy,  Kaltenkirchen, Höganäs, Pensberg,

Hengelo och Kaltenkirchen.

Det rally som ger mest fina minnen är Penzberg. sju mil söder Munchen.

Rallysträckningen var så fin,

Den följde delvis bergskedjan Garmich Partenkirchen.

 

Innan vi besökte Windmill i Kaltenkirchen blev det först ett besök i

Nederländerna där Floriaden fick ett besök. Där var utställare från hela världen.

En fantastisk utställning

Även ”Yesterdays”nl. fick ett besök. Det är ett företag som specialiserat sig på

att sälja gamla och ovanliga motorcyklar. Där fick vi bl.a. se en repro av

världens första motorcykel som var nybyggd i tio exemplar  Hildebrand och

Wolfmuller som byggdes i Tyskland i slutet av 1800 talet och några stycken

såldes till Sverige. Exemplar finns i Sverige som repro.

Mycket gamla motorcyklar fanns där till salu. Det var mycket gamla

motorcyklar,  både från Europa och Amerika. Många mycket ovanliga.

 

Men det som är trevligt på dessa Rallyn är bredden av motorcyklarna, små som

stora ,många gamla, som fungerar mycket bra. Man måste tillägga att det är

det största europeiska Rally som finns för gamla motorcyklar.

Vore trevligt om Sverige kunde bli arrangör någon mer gång. Höganäs var bra

med mycket fina omgivningar och ett bra arrangemang.

 

Bengt-Eric Andersson



En spänd Bengt-Eric inför starten





Depåbesök





Glada deltagare









Repro av Wolfmuller & Hildebrand, världens första tillverkade motorcykel från 1894